We denken er liever niet al te veel over na, maar toch wordt het steeds belangrijker: wat laat je na je dood online achter?
Ons leven is de afgelopen vijfentwintig jaar steeds digitaler geworden. We zijn zelf op tal van vlakken online actief. Daarnaast regelen instanties en overheden hun zaken steeds vaker digitaal. Iedereen zorgt natuurlijk dat al zijn of haar online gegevens goed zijn beveiligd. Met wachtwoorden die lastig te raden of kraken zijn, en die niemand kent. Maar als iemand komt te overlijden zijn die goed beveiligde accounts voor niemand toegankelijk. Het is dus belangrijk om na te denken wat er met uw accounts moet gebeuren als u komt te overlijden en wie dit kan/moet regelen. Deze persoon moet dan namelijk wel bij uw accounts kunnen.
Wat kunt u zelf van de voren regelen?
Het is handig om een overzicht te maken van alle apparaten en accounts die u hebt, met de daarbij behorende gegevens die nodig zijn om in te loggen. Denk aan:
- Toegang tot uw digitale apparaten. Schrijf onderstaande punten per apparaat op:
- Type apparaat;
- Gebruikersnaam (voor pc/laptop);
- Wachtwoord of toegangscode;
- Ontgrendelpatroon (bij sommige smartphones/tablets);
- Pukcode (bij smartphones).
- Toegang tot uw accounts. Denk aan accounts bij:
- Apple/Microsoft/Google;
- Sociale mediaprofielen (o.a. Facebook, LinkedIn, Instagram);
- Internetproviders en mobiele providers;
- Digitale diensten (o.a. Dropbox, Google Drive en Foto’s, iCloud, Microsoft OneDrive, Netflix en Spotify).
Mijn partner heeft niets geregeld/achtergelaten
Wanneer iemand niets heeft achtergelaten over zijn/haar digitale apparaten en accounts wordt het een stuk lastiger om alles te regelen. Een apparaat waar een wachtwoord op zit, is namelijk alleen te gebruiken met dat wachtwoord. Zit er geen wachtwoord op het apparaat, probeer dan via de computer/tablet/smartphone te kijken tot welke accounts het apparaat direct toegang geeft.
Bij sommige accounts kunnen mensen bij leven aangeven wat er na overlijden moet gebeuren met het account. Maar meestal moeten nabestaanden actie ondernemen. Zij kunnen aan bedrijven doorgeven dat de accounthouder is overleden. De daaropvolgende mogelijkheden voor het account verschillen per dienst. Meestal valt daar de optie tot sluiten onder en soms zijn er nog andere mogelijkheden. Zoals een herdenkingsprofiel op sociale media.
Nabestaanden ontvangen bij geen enkele dienst inloggegevens (gebruikersnaam en/of wachtwoord) van bedrijven en krijgen dus nooit direct toegang tot het account. U hebt alleen toegang tot de accounts als de overledene een overzicht maakte van alle accounts inclusief gebruikersnaam en wachtwoord.
Wilt u meer weten over het regelen van uw digitale nalatenschap? Ga naar de website van SeniorWeb.